Ο άγνωστος κόσμος στο μυαλό του παιδιού σας: ρωτήστε να μάθετε!

“Ποιος είναι ο καλύτερος σου φίλος;”
Θυμόμαστε όλοι την παροιμία πες μου το φίλο σου να σου πω ποιος είσαι. ‘Οσο κλειστός ή ανοικτός χαρακτήρας είναι το παιδί μας, το πιθανότερο είναι να έχει επιλέξει κάποιο πρόσωπο από το σχολικό ή άλλο περιβάλλον του που να το νιώθει καλό του φίλο. Επιδιώκετε με αυτή τη συζήτηση όχι μόνο να επιβεβαιώσετε ότι γνωρίζετε (το πιο πιθανό είναι ότι ήδη ξέρετε ποιος είναι ο καλός φίλος του παιδιού σας) αλλά κυρίως τι είναι αυτό που “προσφέρει” αυτό το πρόσωπο στην ζωή του. Χρειάζεται να θυμόμαστε ότι οι φίλοι είναι κοντά μας για να διασκεδάζουμε αλλά και για να μας υποστηρίζουν όταν δεχόμαστε επίθεση από άλλα πρόσωπα. Είναι δίπλα μας όταν έχουμε δυσκολίες και φυσικά είναι κοντά μας για να μας επηρεάζουν και αυτό είναι το σημαντικό που θα πρέπει να κρατήσετε από τη συζήτηση με το παιδάκι σας.

Στην συζήτηση που θα ακολουθήσει με το παιδί σας, λάβετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:

  • Ακούστε προσεκτικά χωρίς να διακόπτετε. Αφήστε την παρουσία σας να μιλάει από μόνη της. Δώστε του χρόνο. Δεν θα είναι εύκολο να ξεδιπλώσει την σχέση του.
  • Προσπαθήστε να καταλάβετε αν είναι ισότιμη η σχέση του παιδιού σας με το άλλο παιδάκι-φίλο.
  • Αποφύγετε την κριτική. Μπορεί κάτι να μην έχετε καταλάβει επαρκώς όλα όσα σας είπε. Αναλογιστείτε ότι σας μεταφέρει το συναίσθημα και όχι ακριβώς τα γεγονότα.
  • Μάθετε αν αισθάνεται ότι τον ακούει ο φίλος του. Επισημάνετε με τι διασκεδάζουν. Μπορείτε να βρείτε ιδέες για να αλλάξετε πράγματα στο δικό σας χρόνο με το παιδί σας.
  • Ανακαλύψτε αν έχει τσακωθεί με το φίλο του και αν πλέον ψάχνει μια νέα παρέα.

“Σε ποιο δωμάτιο του σπιτιού νιώθεις πιο άνετα;”
Η φωλιά του καθενός δείχνει ποιος είναι. Αν του έχουμε αφήσει το περιθώριο να την διαμορφώσει όπως θα ήθελε.

Στην συζήτηση που θα ακολουθήσει με το παιδί σας, λάβετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:

  • Αφήστε του χρόνο να μιλήσει.
  • Ζητήστε του να σας εξηγήσει αυτό που σας λέει, αν δεν το καταλαβαίνετε.
  • Ρωτήστε το αν θα άλλαζε κάτι στο χώρο που έχει επιλέξει.
  • Αν δεν είναι χώρος στο σπίτι σας ή οικείος σας μην δείξετε δυσαρέσκεια ούτε και να το επιπλήξετε. Είναι πολύτιμη πληροφορία που έχει τη σημασία της. Έμμεσα προσπαθήστε να μάθετε τι του αρέσει σε αυτό το χώρο.
  • Αναζητήστε τα αντικείμενα ή την υφή που έχει επιλέξει στα αντικείμενα που έχει συμπεριλάβει στο χώρο του. Μπορεί να είναι χρήσιμα, ως αντικείμενα που θα του παρέχουν μια ασφάλεια σε δύσκολες καταστάσεις που θα χρειαστεί να το ηρεμήσετε ή να διευκολύνουν την μετάβαση του συναισθηματικά από χώρο σε χώρο.

“Έχεις κάποιο παρατσούκλι στο σχολείο;”
Στο μυαλό των παιδιών το όνομα που θα αποκτήσουν με άλλο τρόπο εκτός της βάφτισής τους έχει την δική του βαρύτητα. Μην σας κάνει εντύπωση ότι το παρατσούκλι ή η αλλαγή του ονόματος με μορφή υποκοριστικού απασχολήσει πολύ το παιδί σας και στην εφηβεία.

Το παρατσούκλι είναι κάτι εξαιρετικά συνηθισμένο στις μικρές επαρχιακές πόλεις αλλά και ανάμεσα στα παιδιά. Θέτοντας αυτή την ερώτηση στο μικρό σας δεν αποκλείεται να λάβετε την απάντηση, ότι ήδη έχει ένα που το χρησιμοποιούν τα άλλα παιδιά στο σχολείο για να τον/την φωνάζουν.

Στο σημείο αυτό χρειάζεται να είστε ψυχικά προετοιμασμένοι για το τι θα ακούσετε.

Α. Μπορεί να μην σας αρέσει και να αρέσει στο παιδί σας (ενδεχομένως γιατί δεν καταλαβαίνει τις προεκτάσεις του συγκεκριμένου ονόματος, ή γιατί απλά έτσι νιώθει ότι οι άλλοι τον/την συμπεριλαμβάνουν στην παρέα)

Β. Μπορεί να μην σας αρέσει αλλά ούτε και εκείνου

Γ. Μπορεί να σας αρέσει και να μην αρέσει στο ίδιο γιατί νιώθει ότι δεν του ταιριάζει, ή

Δ. Μπορεί να αρέσει και στους δύο σας.

Ακολουθήστε τα βήματα:

  • Δείξτε ψυχραιμία.
  • Είναι θετικό ότι σας εμπιστεύεται, είτε για το παρατσούκλι που έχει ή για αυτό που θα ήθελε να αποκτήσει.
  • Επαινέστε το για την εμπιστοσύνη που σας δείχνει.
  • Ακούστε τους λόγους που το επιλέγει. Θα μάθετε πολλά για το πως βλέπει τον εαυτό του.
  • Αν έχει ήδη αποκτήσει από το σχολείο, μάθετε πως το απόκτησε και πως νιώθει με αυτό το όνομα.
  • Συζητήστε μαζί του για τα αντιπροσωπευτικά του χαρίσματα και εξηγήστε του όλοι έχουμε ταλέντα και είμαστε διαφορετικοί από τους άλλους.

Σε περίπτωση που οι απαντήσεις του παιδιού σας προβληματίζουν, καλέστε στην ανοικτή γραμμή επικοινωνίας της διεπιστημονικής μας ομάδας 210.99.66.333 προκειμένου να λάβετε συμβουλές από εξειδικευμένα άτομα. Επίσης, μπορείτε να θέσετε τις ερωτήσεις σας και στέλνοντας μας email στο therapeia-elpida@gmail.com.